poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Ciasteczka cytrynowo - kokosowe

Przymierzam się do zrobienia deseru z użyciem mrożonych cytryn, dzisiaj szykowałam cytryny do zamrożenia - obrane i pokrojone w plasterki. Grzechem byłoby jednak pozbyć się takiej ilości skórki cytrynowej, tak więc szukałam sposobu jej wykorzystania. Bardzo lubię kokosanki z cytrynową nutą, lecz nie chciało mi się czekać, aż rozmarzną białka, których spory zapas mam zawsze w zamrażalniku. Znalazłam prosty przepis na ciastka cytrynowo - makowe na blogu " Crust & Dust", jak zwykle musiałam zmodyfikować bo naprawdę nie cierpię maku. To takie uprzedzenie z dzieciństwa, sama nie bardzo wiem skąd się wzięło. Pamiętam, że nie lubiłam cukierków irysków z makiem i aby było śmieszniej nie znoszę ciasta " Piegus makowy" , które notabene jest jednym z flagowych wypieków mojej Mamy. Kochana Mamusiu jeśli przeczytasz te słowa mam nadzieję, że się nie obrazisz  - nie mam najmniejszych zastrzeżeń do Twoich wypieków, piegus zawsze wychodził idealnie.  Każdy z nas  ma takie sympatie i antypatie kulinarne.
Z wyżej wymienionego powodu postanowiłam mak zastąpić wiórkami kokosowymi.
Ciasteczka wyszły pyszne, aromatyczne i mocno cytrynowe. Jedynym minusem jest to, że ciasteczka z wiórkami kokosowymi są mniej atrakcyjne wizualnie od tych z makiem.



CIASTECZKA CYTRYNOWO - KOKOSOWE


Składniki na ok 45 ciastek

400g mąki pszennej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
skórka otarta z 2 cytryn
2 łyżki soku cytrynowego
5 łyżek wiórków kokosowych
2 jajka
200g miękkiego masła
330g cukru


Przygotowanie:

Piekarnik nastawić na 180 stopni. Blaszki wyłożyć papierem do pieczenia.
W misce połączyć i wymieszać składniki suche : mąkę , proszek do pieczenia  i wiórki kokosowe.
W misie miksera utrzeć masło z cukrem , ok. 3 minut do uzyskania jasnej, puszystej masy. Ucierać dalej stopniowo dodając jajka, skórkę cytrynową i sok z cytryny, do uzyskania gładkiej konsystencji.
Następnie stopniowo dodawać mąkę i miksować do połączenia składników.

Z tak przygotowanego ciasta formować kulki wielkości orzecha włoskiego, układać na blaszce i delikatnie spłaszczać. Należy zachować miedzy ciastkami ok.3 cm odstępy, aby się nie skleiły w trakcie pieczenia. Na blaszkę wchodzi ok. 15 ciastek. Blaszkę wstawić do piekarnika na ok. 12-15 minut i piec do lekkiego zezłocenia brzegów ciastek. Wyjąć z piekarnika i ostudzić na kratce.

WERSJA NA THERMOMIX




 Składniki j/w. 

 

Piekarnik nastawić na 180 stopni. Blaszki wyłożyć papierem do pieczenia.
W misce połączyć i wymieszać składniki suche : mąkę , proszek do pieczenia  i wiórki kokosowe.
Do naczynia miksującego włożyć masło pokrojone w kawałki i dodać cukier  - ucierać ok. 3 min./ obr.5  do uzyskania jasnej, puszystej masy. Ucierać dalej przez ok. 45s./ obr.5  stopniowo dodając jajka, skórkę cytrynową i sok z cytryny, do uzyskania gładkiej konsystencji.
Następnie stopniowo dodawać mąkę i miksować do połączenia składników ok. 3-3,5 min./ obr .6-7.
Dalej postępować jak w przepisie tradycyjnym.

Smacznego :)

Brak komentarzy: