niedziela, 12 maja 2013

Domowe masło ziołowe - czyli ratowanie przebitej śmietany


Od czasu do czasu, gdy szykuję jakiś deser lub ciacho, zdarza mi się przebić śmietanę kremówkę w trakcie ubijania. Wystarczy chwila nieuwagi i dochodzi do oddzielenia się masła i maślanki. Specjalnie nie rozpaczam już w takich przypadkach, przezornie kupuję dwa razy więcej śmietany i mam zapas w lodówce.  
Jeśli już przytrafi mi się takie " nieszczęście ", to spokojnie ubijam masę dalej, dodaję zioła  i po chwili otrzymuję świeże domowe masło.
Zioła i sól dodaję, ponieważ masło z samej śmietanki ma lekko słodkawy smak. 

Jakiś czas temu w sklepie internetowym  z przyprawami natrafiłam na świetną mieszankę przypraw do masła o nazwie " Cafe de Paris", bardzo przypadła mi do gustu. Jej skład to:  trawa cytrynowa, skórka cytrynowa, pietruszka nać, koperek, cebula, szczypiorek, sól, papryka grys, pieprz grys, czosnek granulowany. 
Przyprawa ma zastosowanie do dipów oraz sosów, masła ziołowego, sałatek oraz dopieczonej i grillowanej ryby. 
Takiego domowego masła ziołowego używam zawsze do pieczonego pstrąga.
Domowy wyrób masła jest jednak mało opłacalny, wychodzi zdecydowanie drożej niż zakup gotowego masła. Z 500 gramów śmietanki wychodzi ok 180-200 gramów masła, smak jednak zdecydowanie lepszy.

Jeśli chcecie zrobić masło nie przez przypadek wystarczy śmietanka 30-36% i mikser.  Zimną śmietanę wlewamy do miski i ubijamy na najwyższych obrotach miksera, po paru minutach otrzymujemy bitą śmietanę. Miksujemy nadal , po ok. 10 minutach miksowania masa powinna się rozdzielić na masło i wodnistą maślankę.  Przerywamy miksowanie i odlewamy maślankę, na tym etapie dodajemy sól i przyprawy i miksujemy do połączenia się przyprawy z masłem. Grudki masła przekładamy na sitko i za pomocą łyżki odciskamy resztę maślanki, przepłukujemy masło wodą. Na koniec  należy uformować z masła kulę lub kształt osełki i wstawić do lodówki do schłodzenia.
Ja oczywiście przygotowałam masło w Thermomixie. 
Zakładamy motylek na noże i ubijamy ok. 6 min. / obr .4. Odlewamy maślankę, dodajemy zioła i przyprawy i miksujemy 5 sek. / obr. 5. Dalej postępujemy jak w przepisie powyżej.

Smacznego :)






Brak komentarzy: